مقدمه:
با توجه به اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین استفاده از تکنولوژی های بروز دنیا در بحث بالا بردن راندمان سیستم های برودتی در کشور بر آن شدیم تا مقاله ای جهت آشنایی بیشتر علاقه مندان به این حوزه و رفع ابهامات همکاران در صنعت برودتی کشور آماده کنیم. در این مقاله تلاش شده تا در چند بخش توضیحات مختصری درباره مسائل مختلف در زمینه اکونومایزر و انتخاب صحیح مبدل اکونومایزر خدمت مخاطبان ارائه گردد.
بخش اول: اصول سابکولینک و ارتباط آن با بحث اکونومایزر
چیلر به عنوان یکی از مهمترین دستگاه های تامین سرمایش در پروژهای بزرگ مسکونی، تجاری، اداری و همچنین پروژ های صنعتی در ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر شرکت های تهویه مطبوع همیشه در صدد بهبود عملکرد این سیستم بوده اند. مصرف انرژی چیلرها با تغییر شرایط عملکردی و نوع سیستم می تواند تغییر کند. یکی از روشهای موثر، استفاده از اکونومایزر است که به کنترل و حتی افزایش میزان سابکولینگ مایع مبرد قبل ورود به شیر انبساط می تواند منجر شود که در ادامه عملکرد این سیستم را بررسی خواهیم کرد.
به سرد کردن بیش از حد مبرد پس از کندانسور در فشار ثابت به زیر دمای اشباع، سابکولینگ گفته می شود. دو هدف از اینکار دنبال می شود : 1. افزایش ظرفیت سرمایشی چیلر 2. کنترل دقیق تر شیر انبساط و جلوگیری از فلشینگ در چیلر. در چیلرها و بخصوص چیلرهایی با ظرفیت برودتی بالا استفاده از سیستم اکونومایزر جهت رسیدن به سابکولینگ بیشتر برای صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین کاهش ابعاد دستگاه بسیار مرسوم است.
سابکولینک که توسط مبدل اکونومایزر انجام می شود می تواند بر روی سایر اجزای سیستم نیز تاثیر بگذارد. همانطور که گفته شد سابکولینگ دمای مبرد قبل از ورود به شیر انبساط را کاهش می دهد و به بدین ترتیب باعث اطمینان بیشتر از عدم ایجاد پدیده فلشینگ در شیر انبساط خواهد شد. زیرا در صورت ایجاد پدیده فلشینگ با توجه به افزایش حجم مبرد و با ذکر این نکته که شیر انبساط ظرفیت مشخصی برای عبور مایع از آن دارد، شاهد افزایش حجم مبرد و درنتیجه کاهش ظرفیت شیر انبساط و ایجاد خلل در سیستم خواهیم بود.
سابکولینگ ظرفیت برودتی سیستم را افزایش می دهد، به شرطی که تمام اجزای مختلف سیستم با یکدیگر همخوانی داشته باشند. نکته ای که باید در اینجا به آن نشانه کرد انتخاب صحیح ظرفیت اواپراتور است. چون هر مبدل صفحه ای اواپراتور ظرفیت مشخصی دارد و در صورتیکه از اکونومایزر در چیلر استفاده شده باشد، این افزایش ظرفیت در سیستم باید در بخش اواپراتور هم در نظر گرفته شده باشد. در واقع در صورتیکه این افزایش در مبدل اواپراتور در نظر گرفته نشده باشد، به کم شدن میزان سوپر هیت و ورود مایع به کمپرسور منجر خواهد شد.
خواهشمند است برای آگاهی از لیست قیمت مبدلهای صفحه ای و ماکروچنل های دانفوس ، با گروه صنعتی تهویه سام و واحد فروش مبدل های دانفوس تماس حاصل فرمایید.
بدیهی است کارشناسان فنی این مجموعه در اسرع وقت پاسخگوی مشتریان محترم خواهند بود.
بخش دوم: تعریف اکونومایزر و عملکرد آن در سیستم
نوع خاصی از مبدل صفحه ای برای افزایش راندمان و بهبود عملکرد سیستم و صرفه جویی در مصرف انرژی در چیلر.
به طور کلی زمانی که از اکونومایزر استفاده می شود، اندازه برخی قطعات دیگر در چیلر کوچکتر شده و باعث کاهش هزینه خرید قطعات چیلر می شود، پس به طور کلی اضافه کردن مبدل صفحه ای اکونومایزر در چیلر هزینه مضاعفی بر هزینه های ساخت چیلر تحمیل نمی کند.
در چیلرهایی که از سیستم اکونومایزر استفاده نشده است، تمام مایع مبرد در مدار اصلی و معمول حرکت میکند. اما در چیلرهایی که از مبدل صفحه ای به عنوان اکونومایزر استفاده میشود، مقدار مشخصی از مایع مبرد جهت افزایش راندمان سیستم و صرفه جویی در مصرف انرژي از مدار اصلی چیلر خارج می شود و مدار اصلی با استفاده از قسمتی از جریان که پس از عبور از شیر انبساط خنک شده، سابکول می شود و راندمان چیلر با از افزایش نسبت سابکولینگ افزایش می یابد.
مبرد پس عبور از کمپرسور تبدیل به بخار پرفشار شده است و با ورود به کندانسور در منطقه پرفشار در چیلر، مایع شده و به دو بخش تقسیم می شود. مدار اصلی توسط مدار فرعی خنک می شود و مدار فرعی پس از سوپرهیت شدن دوباره وارد کمپرسور می شود و مدار اصلی پس از عبور از مبدل حرارتی صفحه ای اکونومایزر و از دست دادن حرارت، از شیر انبساط عبور کرده و وارد اواپراتور می شود. با توجه به افزایش سابکولینگ در مدار اصلی چیلر، به ظرفیت سرمایشی چیلر افزوده می گردد. در واقع می توان گفت برای ظرفیت سرمایشی یکسان در چیلر، کار و انرژی کمتری مصرف شده است و بدین ترتیب راندمان افزایش پیدا کرده است.
خواهشمند است برای آگاهی از لیست قیمت مبدلهای صفحه ای و ماکروچنل های دانفوس ، با گروه صنعتی تهویه سام و واحد فروش مبدل های دانفوس تماس حاصل فرمایید.
بدیهی است کارشناسان فنی این مجموعه در اسرع وقت پاسخگوی مشتریان محترم خواهند بود.
بخش سوم: مبدل های صفحه ای دانفوس و فاکتورهای موردنیاز برای انتخاب مبدل صفحه ای اکونومایزر دانفوس
در سال های اخیر شرکت تهویه سام با واردات مبدل های صفحه ای دانفوس جهت کاربری های مختلف از جمله در جهت استفاده به عنوان مبدل صفحه ای اکونومایزر و مشاوره های دقیق در امر طراحی از تجربه کارشناسان شرکت و همچنین استفاده از نرم افزارهای دقیق و تخصصی طراحی و انتخاب مبدل صفحه ای مناسب برای ظرفیت های مختلف کمک شایانی به صنعت تبرید کرده است.
ما بر این باور هستیم که باید از طریق آموزش و تحقیقات، طرح ها و تکنولوژی های بروزتری را در صنایع تبرید وارد کنیم تا بتوانیم بدرستی از توان صنایع مختلف استفاده کنیم.
جهت طراحی مبدل صفحه ای اکونومایزر دانفوس باید ظرفیت برودتی موردنیاز در مبدل صفحه ای اکونومایزر و دمای ورود به مبدل صفحه ای اکونومایزر دانفوس و دمای خروج از مبدل صفحه ای اکونومایزر دانفوس را داشته باشیم.
خواهشمند است برای آگاهی از لیست قیمت مبدلهای صفحه ای و ماکروچنل های دانفوس ، با گروه صنعتی تهویه سام و واحد فروش مبدل های دانفوس تماس حاصل فرمایید.
بدیهی است کارشناسان فنی این مجموعه در اسرع وقت پاسخگوی مشتریان محترم خواهند بود.

منابع:
1. مجله تاسیسات برودتی
2. سازمان نوسازی صنایع
3. مشاوران بهسازی انرژی
4. Mikkelin Ammattikorkeakoulu