رسوب در مبدل های حرارتی چیست؟

رسوب  در واقع انباشته شدن مواد غیر مطلوب روی سطح مبدل حرارتی است، این مواد می توانند کریستال، شن، ماسه، پلیمر، نمک های غیر آلی یا محصولات ناشی از خوردگی باشند که همگی بر انتقال حرارت و شرایط جریان سیال مبدل حرارتی تاثیر می گذارند. لازم به ذکر است در مبدل های هوا خنک نوع (ماکروچنل) نوع کثیفی  با مبدل های صفحه ای متفاوت است و در بیشتر اوقات گرد و خاک ، فضله پرندگان و اجسام معلق در هواست که بازده کندانسورهای هوایی را به علت مسدود کردن مسیر هوای بین فین ها پایین می آورد.

به طور کلی میتوان گفت ظهور پدیده رسوب گرفتگی منجر به پایین آمدن بازده حرارتی و بالا رفتن افت فشار می شود که ممکن است به خوردگی نیز بیانجامد و باعث از کار افتادگی مبدل شود، البته لازم بذکر است که در مواردی خاص نیز امکان دارد رسوب از نشتی حاصل از خوردگی جلوگیری نماید.رسوب گرفتگی در مبدل ها چه تاثیری می گذارد؟ با توجه به هدایت حرارتی پایین این رسوبات مقاومت حرارتی آنها زیاد می شود و با کاهش عملکرد مبدل حرارتی، بسته به مقدار نشت رسوب، تمیز کردن دوره ای آن ضرورت می یابد که در مسئله رسوبگیری توجه به دستورالعمل شرکت تولیدکننده میتواند عمر مبدل را زیاد کند.

شرکت تکنوسرویس (تهویه سام) نماینده انحصاری مبدل های گرمایشی صفحه ای در ایران استفاده از روش یونیت (CIP) را توصیه میکند. این یونیت شامل مخزن کوچک ذخیره اسید و پمپ ضداسید و شیلنگ های مربوطه می باشد. جهت شستشو بایستی از اسید ضعیف 5٪ نوع اسید فسفریک خوراکی استفاده نمود.در مواقعی که شستشو بصورت مداوم صورت میپذیرد از اسید ضعیف 5٪ نوع اسید اکسالیک استفاده نمایید. سرعت جریان اسید ضعیف بایستی حداقل 1.5 برابر سرعت جریان نرمال باشد. بعد از اسیدشویی و تمیز شدن مبدل جهت خنثی نمودن محیط اسیدی داخل مبدل را با محلول 2٪ سدیم هیدروکسید یا بیکربنات سدیم شستشو داده سپس یا آبگرم شستشو نهایی را انجام دهید.