سیستم ذوب برف و یخ یک سیستم ایمن و مقرون به صرفه است با استفاده از گردش مایع سیال حرارتی در لوله های تعبیه شده در درون بتن آسفالت یا سنگفرش است که می تواند به اندازه کافی برفها و یخ را ذوب کند.
کاربرد سیستم ذوب برف در مکانهایی است که نیاز به سطوحی خشک و تمیز و دسترسی ایمن در فصل سرما دارند. مانند ورودی ساختمان/ رمپ ورودی پارکینگها / ورودی اورژانس بیمارستانها / اسکله ها ومکانهای بارگیری / سکو و میدان فرود هلیکوپتر
ز مزایای سیستم ذوب برف و یخ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1-ایمنی: بیشتر حوادث در زمستان در پیاده روها و سطوح شیبدار و معابر پر رفت وآمد اتفاق می افتد. یک سیستم ذوب برف استاندارد با خشک نمودن سطح از انباشته شدن برف و یخ جلوگیری میکند.
2-تعمیر و نگهداری: پارو کردن شیار زدن سطح ریختن نمک و مواد شیمیایی باعث تخریب تدریجی سطوح میشود .سیتم ذوب برف از آسیب دیدن سطح و هزینه های تعمیر آن جلوگیری می نماید
3-صرفه جویی وقت و انرژی: یک سیستم ذوب برف استاندارد از صرف هزینه ماشین آلات و مواد پاک کننده سطوح برفی و استفاده از نیروی انسانی می کاهد
طراحی سیستم ذوب برف بر اساس نیازهای مشتری بر اساس نوع آب و هوای هر منطقه و نوع ساخت وساز سطح مورد بهره برداری قابل اجرا می باشد.
از پارامترهای مهم در طراحی سیستم:
(مبدل- دمای محیط فضای باز-دمای سطح-سرعت باد –اتلاف حرارتی-چگالی و شدت بارش برف در هر منطقه – رطوبت هوا-نوع عایق کف – عمق بتن ریزی کف نهایی و ...)
نکته قابل توجه در سیستم ذوب برف استفاده از اتیلن گلیکول در سیال می باشد. هنگامیکه دمای آب از 5 درجه سانتیگراد پایین تر می آید کریستالهایی در آب تشکیل می شود و مانع از گردش سیال میگردد و بر عملکرد پمپ و مبدل حرارتی تاثیر میگذارد.به همین منظور استفاده از درصد مشخصی از گلیکول در آب از یخ زدگی و آسیب دیدن سیستم جلوگیری میکند. گلیکول بر دو نوع پروپیلن و اتیلن می باشد که در سیستم ذوب برف از اتیلن گلیکول به دلیل چسبندگی کمتر و راندمان حرارتی بالاتر استفاده می شود.در هنگام استفاده از گلیکول به دلیل خاصیت خورندگی باید از اتیلن گلیکول مناسب و مورد تایید سازنده برای مصرف در سیستم ذوب برف استفاده گردد.
استفاده از ضد یخ خودرو به دلیل خورندگی سیلیکات بالا برای سیستمهای هیدرونیک توصیه نمیگردد.سیال داخل سیستم ذوب برف دست کم 20 سال قابل استفاده می باشد در حالیکه ضد یخ خودرو را باید هر چند سال یکبار تعویض نمود. غلظت مناسب گلیکول در سیستم ذوب برف از خرابی پمپ و مبدل جلوگیری می نماید.جدول زیر در صد غلطت گلیکول را در دماهای متفاوت نشان می دهد.

 مبدل های صفحه ای جوشی دانفوس در کاربری ذوب سریع برف:
مبدل های صفحه ای جوشی دانفوس با راندمان بالای 90 درصد و ابعاد بسیار کامپکت اقتصادی ترین و فنی ترین گزینه جهت استفاده در کاربری گرمایش ذوب برف در پارکینگ ها و پیاده رو ها می باشند . در این کاربری یک سمت مبدل به دیگ آبگرم متصل شده و در سمت دیگر سیال آب و ضد یخ (اتیلن گلایگول) گردش می نماید . درصد ترکیب ضد یخ با آب از 10% تا 60% بسته به درجه حرارت منطقه مورد استفاده تغییر می نماید . در این سیستم عایقکاری خطوط نبایستی فراموش شود . استفاده از این مبدل ها به دلیل ایجاد گرمایش سریع و ذوب برف در لحظات اولیه ، در مناطق سردسیر دنیا رواج یافته است . 
ملاحظات : 
نکات لوله کشی : بهتر است مطابق با دیاگرام ذیل از مسیر بای پس در لوله کشی قسمت بویلر یا دیگ آب گرم استفاده شود البته این امر ضروری نمی باشد . استفاده از شیر ترمواستاتیک سه راهه در قسمت سیکل گرمایش ذوب برف توصیه می گردد . در حالت نرمال بهتر است دمای آب و ضد یخ را روی 130  درجه فارنهایت تنظیم نمایید . 
استارت  : دمای آب و ضد یخ را توسط شیر سه راهه روی 130 درجه فارنهایت تنظیم نمایید .